Home / Mensenwerk / Team VTTI
Kabelgoten in de tunnelbuizen. © Reen van Beek

Team Verkeers- en TunnelTechnische Installaties

Team VTTI stond aan de lat voor het ontwerpen, monteren en testen van alle Verkeers- en TunnelTechnische Installaties in de Koning Willem-Alexandertunnel. Ook wel ‘Logische Functie Vervullers’ genoemd. Want in de tunnel zitten meer dan 50 verschillende systemen, die allemaal een eigen functie hebben en nodig zijn om de tunnel dagelijks op een veilige manier te gebruiken. Het meeste zichtbare werk door team VTTI gebeurde in de jaren 2015 en 2016, maar ook vóór die tijd waren zij al betrokken. 

Uitvoeringsteam VTTI - Aron Nijs.jpg
Het uitvoeringsteam VTTI. © Aron Nijs

Meekijken vanaf de start

Vanaf 2011 werd de voortgang van het betonwerk in de tweelaagse tunnel in de gaten gehouden door medewerkers van team VTTI. Want waar mogelijk werd al tijdens de ruwbouwfase rekening gehouden met de installatie van de toekomstige voorzieningen, zoals hulppostkasten of trekputten voor de doorvoer van kabels. Door uitsparingen al tijdens het storten van beton te maken, werd voorkomen dat achteraf nog in het beton moest worden gezaagd, geboord of gefreesd. 

  • Nisjes voor hulppostkasten werden al tijdens de ruwbouw meegestort. © Reen van Beek Nisjes voor hulppostkasten werden al tijdens de ruwbouw meegestort. © Reen van Beek
  • Middenspanningskabel voor het middentunnelkanaal. © Reen van Beek Middenspanningskabel voor het middentunnelkanaal. © Reen van Beek
  • Kabels trekken in het middentunnelkanaal. © Reen van Beek Kabels trekken in het middentunnelkanaal. © Reen van Beek
  • De talloze kabels in de dienstengebouwen worden weggewerkt onder de vloer. De talloze kabels in de dienstengebouwen worden weggewerkt onder de vloer.
  • Elke kabel werd voorzien van een code. Elke kabel werd voorzien van een code.
  • Wim Toonen checkt de inhoud van de hulppostkasten. © Reen van Beek Wim Toonen checkt de inhoud van de hulppostkasten. © Reen van Beek
  • Aansluitpunt voor brandslangen in de tunnel. © Reen van Beek Aansluitpunt voor brandslangen in de tunnel. © Reen van Beek
  • Ventilatoren in de tunnelbuizen. © Reen van Beek Ventilatoren in de tunnelbuizen. © Reen van Beek
  • Team VTTI had 800 kilometer kabels nodig. Team VTTI had 800 kilometer kabels nodig.
  • Noodstroomaggregaten in de dienstengebouwen. © Reen van Beek Noodstroomaggregaten in de dienstengebouwen. © Reen van Beek

Ontwerpen en monteren 

Eind 2013 ging de softwareontwikkeling van start. Oftewel het schrijven en programmeren van de software om alle installaties te laten functioneren. Dat gebeurde door team Software VTTI. Zij ontwikkelden ook een virtuele testomgeving, waarbinnen de tunnel volledig kon worden nagebootst. “Zo konden we verschillende installaties al los van elkaar maar vooral ook gezamenlijk testen, nog vóór het echte testen in de tunnel zelf”, vertelt Hans van Engelen, projectleider Software VTTI.

 

Nadat eind 2014 de betonnen ruwbouw van de tweelaagse tunnel klaar was, ging team Realisatie VTTI ondergronds en in de twee dienstengebouwen verder. In 2015 lag het accent op het monteren van alle installaties. Dat waren er nogal wat: onder meer 1.499 lichtpunten, 66 ventilatoren, 217 camera’s, 288 geluidsbakens, 355 hulppostkasten en 133 vluchtdeuren. Maar ook de aanleg van ruim 800 meter kabel. Dat was precisiewerk, want elke kabel moest strak in de kabelgoot liggen en om de 25 meter worden voorzien van een unieke code voor die kabel. 

Henk Janse en Wim Toonen.jpg

"Ik kan me nog een proefopstelling herinneren van een deurpost met allemaal leidingbuisjes eromheen. Alles precies in de juiste richting met de juiste bochtjes; ik kreeg er kippenvel van.”

Lees het interview met Henk Janse en Wim Toonen over de aanleg van de VTTI.

Testen, testen, testen 

In 2016 verschoof het accent naar het testen van alle installaties. Een heel belangrijk en tevens complex onderdeel, waar veel aandacht aan werd besteed. Niet voor niets werd een tweede bouwtrein voor het betonwerk van de tunnel ingezet, om meer tijd te hebben voor het testen van alle installaties. Het testen moest de betrouwbaarheid van de systemen en de veiligheid voor weggebruikers aantonen. Dat is wettelijk vastgelegd in de Landelijke Tunnelstandaard. Daarom gebeurde het testen volgens een uitgebreid testtraject. 

VTTI testteam - Aron Nijs (3).jpg
Het VTTI-testteam. © Aron Nijs

Moeilijke tijden

2016 was een moeilijk jaar. Het faillissement van Imtech een jaar eerder had het aanbrengen van de Verkeers- en TunnelTechnische Installaties (VTTI) vertraagd. Vervolgens kwamen bij controles onvolkomenheden aan het licht er dreigde uitstel van de ingebruikname van de tunnel. Het projectbureau nam de leiding van het testteam deels in handen en er brak een intensieve tijd aan. Dag en nacht werd doorgewerkt om alle testen tijdig af te ronden.

Bibian Derikx, Ralph Jansen en Patrick Maessen.jpg

“We waren als team met iets tastbaars bezig in een proces dat veel flexibiliteit en creativiteit vroeg en opriep. Het eindresultaat is geweldig. Deze tunnel gaat ons allemaal overleven.”

Lees het interview met Ralph Janssen, Bibian Derix en Patrick Maessen van projectbureau A2 Maastricht.

Eind goed, al goed

Op 25 november 2016 vond de belangrijkste, finale test tussen ‘techniek’ en 'mens’ plaats. Hieraan deden Avenue2, de samenwerkende hulpdiensten en de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat (die de tunnel 24/7 in de gaten houden vanuit de verkeerscentrale) mee. Alle partijen samen beslisten dat de tunnel klaar was voor een veilig, dagelijks gebruik. Na het verlenen van de openstellingsvergunning door gemeente Maastricht, volgde de kroon op het werk tijdens de #nachtvd4buizen, met de ingebruikname van de Koning Willem-Alexandertunnel. 

In december 2016 konden de sleutels van de dienstengebouwen worden overgedragen aan RWS - Fred Berghmans (3).jpg
In december 2016 werden de sleutels van de dienstengebouwen overgedragen aan Rijkswaterstaat. © Fred Berghmans