Home / Mensenwerk / Team VTI
Team VTI aan het werk tijdens de nacht van de ingebruikname van de tunnel. © Aron Nijs

Team VerkeersTechnische Installaties

Bovengrondse verkeerstechniek: daarvoor stond team VerkeersTechnische Installaties (VTI) aan de lat tijdens de uitvoering van A2 Maastricht. Het takenpakket bestond onder andere uit het uitwerken van verkeersplannen, het slijpen van lussen in nieuw asfalt en het plaatsen van borden en portalen.

Uitgekiende verkeersplannen

Maastricht bereikbaar houden tijdens de uitvoering van A2 Maastricht was een belangrijke taak voor team VTI. Voordat team Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) aan de slag kon gaan met het verleggen van wegen, kruis- en knooppunten, werkte team VTI complete verkeersplannen uit. Afsluitingen en omleidingen bespraken ze tot in detail in het gezamenlijke wegbeheerdersoverleg, waar ook verkeersdeskundigen van Rijkswaterstaat en gemeente Maastricht bij aansloten. Samen zorgden ze er voor dat Maastricht-Oost steeds bereikbaar bleef tijdens de tunnelbouwjaren. 

  • Team VTI tijdens de nacht van ingebruikname. © Aron Nijs Team VTI tijdens de nacht van ingebruikname. © Aron Nijs
  • Alle bewegwijzering werd zichtbaar gemaakt voor de ingebruikname. © Aron Nijs Alle bewegwijzering werd zichtbaar gemaakt voor de ingebruikname. © Aron Nijs
  • Tijdens de eerste verlegging van kruispunt Geusselt verplaatste team VTI de portalen. © Reen van Beek Tijdens de eerste verlegging van kruispunt Geusselt verplaatste team VTI de portalen. © Reen van Beek
  • Talloze verkeerslussen zagen tijdens de nacht van de ingebruikname van de tunnel. © Aron Nijs Talloze verkeerslussen zagen tijdens de nacht van de ingebruikname van de tunnel. © Aron Nijs
  • De gele tape moest in de nacht van ingebruikname bord na bord worden verwijderd. © Aron Nijs De gele tape moest in de nacht van ingebruikname bord na bord worden verwijderd. © Aron Nijs

Werken in en op de weg

Tijdens de uitvoering van A2 Maastricht sloten de werkzaamheden van de teams VTI en GWW steeds op elkaar aan. Voordat wegenwerk kon beginnen, plaatste team VTI verkeers- en omleidingsborden om vervolgens het werkterrein af te sluiten voor verkeer. En naarmate de werkzaamheden van de wegenbouwers vorderden, kwam VTI weer om de hoek kijken. Dan werden verkeerslussen in het nieuwe asfalt aangebracht en verplaatsten ze waar nodig portalen en borden. Het moeilijkste deel van de klus kwam voor team VTI meestal aan het eind van een lange nacht of een lang weekend doorwerken: dan moesten ze de verkeersregelinstallaties inrichten op een nieuwe verkeerssituatie en voorzien van nieuwe en/of aangepaste software. Dat ging niet altijd even gemakkelijk en team VTI draaide dan ook regelmatig overuren om er voor te zorgen dat wegen, kruis- en knooppunten toch op tijd open konden gaan voor verkeer.

Juni Verlegging Geusselt - 1 - Reen Van Beek.jpg

"Het verplaatsen van een kruispunt was steeds een huzarenstukje en moest altijd in een weekend gebeuren. Dan kon er rustig een mierenhoop van honderd mensen werken."  Wim Toonen, toezichthouder bij A2 Maastricht.

Van 2010 tot … 

Samen met de wegenbouwers was team VTI vanaf 2010 aan de slag voor A2 Maastricht. Jarenlang werkten ze intensief samen en deelden ze dezelfde keet bij knooppunt Kruisdonk. Omstreeks februari 2018 moest de keet worden leeg- en opgeruimd. Daar hadden de mannen en vrouwen in keet Kruisdonk het wel even moeilijk mee. Aan de samenwerking tussen wegenbouwers en team VTI is daarmee echter geen einde gekomen: samen blijven ze in de jaren na oplevering van A2 Maastricht garant staan voor het onderhoud.

 

nachtvd4buizen in keet Kruisdonk - Aron Nijs (4).jpg
Keet Kruisdonk tijdens de nacht van ingebruikname. © Aron Nijs
Top