Team Tunnel eind 2014. © Bert Janssen

Team Tunnel

Bijna 1.000 dagen heeft team Tunnel over de ruwbouw van de Koning Willem-Alexandertunnel gedaan. De eerste stort vond plaats op 12 april 2012 in de bouwkuip bij Europaplein. Op 12 december 2014 werd de ruwbouw afgerond met de betonstort van het laatste tunneldak ter hoogte van de Lourdeskerk.

48 meter tunnel per week

De voorbereidingen voor de ruwbouw begonnen in 2011 met de aanleg van de bouwkuipen bij knooppunt Europaplein en kruispunt Geusselt. Het eerste graafwerk volgde in februari 2012. Al in april van datzelfde jaar kon het allereerste beton worden gestort. Het tempo lag meteen hoog: wekelijks moest 24 meter tunnel worden opgeleverd, van vloer tot en met dak. Begin 2014 ging het tempo nog verder omhoog, met de start van een tweede zogenaamde 'betontrein'. Van toen af aan werkten de tunnelbouwers naar elkaar toe: van zuid naar noord en van noord naar zuid. Per week leverden ze 48 meter tweelaagse tunnelbuizen op, vergelijkbaar met het betonwerk voor twee flatgebouwen. Precies 966 dagen na de eerste betonstort werd het allerlaatste tunneldak gestort bij tunnelmoot 67, tegenover de Lourdeskerk.

  • In de bouwkuip was logistiek de grootste uitdaging. © Peter Wijnands In de bouwkuip was logistiek de grootste uitdaging. © Peter Wijnands
  • Vlechtwerk voor betonstort. © Reen van Beek Vlechtwerk voor betonstort. © Reen van Beek
  • Opbouw eerste traverse bij Oranjeplein. © Reen van Beek Opbouw eerste traverse bij Oranjeplein. © Reen van Beek
  • Omdat de bouwkuip werd gebruikt als transportroute werden verkeersregelaars ingezet. © Reen van Beek Omdat de bouwkuip werd gebruikt als transportroute werden verkeersregelaars ingezet. © Reen van Beek
  • Torenkraan in de bouwkuip bij Oranjeplein. © Bjorn Vink Torenkraan in de bouwkuip bij Oranjeplein. © Bjorn Vink
  • Tweede traverse bij President Rooseveltlaan. © Huub Giesbertz Tweede traverse bij President Rooseveltlaan. © Huub Giesbertz
  • Betonstort laatste dak. © Bert Janssen Betonstort laatste dak. © Bert Janssen
  • De viering van de laatste stort werd druk bezocht door bouwers, bewoners en bestuurders. © Bert Janssen De viering van de laatste stort werd druk bezocht door bouwers, bewoners en bestuurders. © Bert Janssen
  • Projectmanager Léon van Noordenne aan het woord bij viering laatste stort. © Bert Janssen Projectmanager Léon van Noordenne aan het woord bij viering laatste stort. © Bert Janssen
  • Tijdens het laatste uitvoerderoverleg werd Jim Mc Connell verrast met maatwerk t-shirts. © Bert Janssen Tijdens het laatste uitvoerderoverleg werd Jim Mc Connell verrast met maatwerk t-shirts. © Bert Janssen

Ruwbouw in cijfers

  • Eerste betonstort: 12 april 2012 bij Europaplein
  • Laatste betonstort: 12 december 2014 bij de Voltastraat (Lourdeskerk)
  • 108 tunnelmoten, elk zo'n 24 meter lang
  • Wekelijks betonstort van twee (tweelaagse) tunnelmoten
  • 300.000 m3 beton
  • 25.000 betonmixers
  • 30.000 ton stalen wapening (1.500 vrachtwagens vol)
  • 340.000 m2 bekisting voor betonstort   

'Werk veilig of werk niet'

De grootste uitdaging voor team Tunnel was niet het bouwen van de tunnel, maar het bouwen van één team. Hoofduitvoerder Jim Mc Connell was streng en hanteerde een zero tolerance beleid: “Vanaf het begin gold het motto 'werk veilig of werk niet'. En het is gelukt om de ruwbouw af te ronden zonder ernstige incidenten.” Projectmanager Léon van Noordenne zat op één lijn met Jim. “Dat we zo ver zijn gekomen is te danken aan teamspirit en vakmanschap. Wij zijn allemaal trots op A2 Maastricht!”

Ingewikkelde logistieke puzzel

Bouwen binnen een dichtbevolkt stedelijk gebied was voor team Tunnel een logistieke uitdaging. Want hoe kreeg je stalen vlechtwerk en beton op het juiste tijdstip en in de juiste volgorde op de juiste plaats? Een strakke planning was de enige manier om er voor te zorgen dat de tunnelbouwtrein niet stil viel. En natuurlijk de juiste hulpmiddelen: de drie torenkranen bij Geusselt en de drie traverses – hijskranen op rails – tussen de President Rooseveltlaan en Nassaulaan. Tijdens de bouw van de waterkelder bij Oranjeplein ontstond een tekort aan hijskranen. Team Tunnel bedacht een maatwerk oplossing: een torenkraan werd ontdaan van het onderstel en in de bouwkuip geplaatst.

Peter van Dijk - foto Huub Giesbertz.jpg
Peter van Dijk op zijn werkplek in de Geusseltkeet. © Huub Giesbertz

Tunnelbouwers aan het woord

Werken bij A2 Maastricht was een bijzondere ervaring voor de leden van team Tunnel. “Werken op een postzegel, midden in de stad”, noemde uitvoerder Roel Schmidt het. ”De samenwerking was intens, ongekend. De hoofduitvoerders en het projectmanagement slaagden erin om een geweldig tunnelteam samen te stellen”. De verdraagzaamheid van omwonenden riep bewondering op bij uitvoerder Marc Tenfelde: “100% tolerantie. Nog nooit heb ik werk meegemaakt dat zó goed geaccepteerd wordt. De omgeving verdient een groot compliment!” Met de stort van het laatste dak kwam er voor de meesten een eind aan een lange periode van hard werken, soms op grote afstand van het thuisfront. “Het was toch een mooie tijd”, verzuchtte uitvoerder Peter van Dijk. 

Beton uit de Beatrixhaven

“A2 Maastricht was voor ons een geschenk uit de hemel. Het was crisis in de bouw, dus deze megaklus was méér dan welkom,” aldus René Lacroix van betonleverancier Mebin. Om aan de vraag van A2 Maastricht te kunnen voldoen bouwde firma Mebin tijdelijk een tweede betoncentrale op industrieterrein Beatrixhaven. Een bewuste keuze, want meewerken aan A2 Maastricht was een logistieke uitdaging die firma Mebin in 2013 alleen al 10 manjaren aan extra werk opleverde.

Foto moet erbij - laatste betonmixer voor ruwbouw tunnel - - foto Bert Janssen.jpg
Laatste betonmixer van Mebin voor de ruwbouw van de Koning Willem-Alexandertunnel. © Bert Janssen