Home / Mensenwerk / Team Kunstwerken
Kunstwerk viaduct Mariënwaard. © Aron Nijs

Team Kunstwerken

Er was geen kunstenaar te vinden in team Kunstwerken. Integendeel: stuk voor stuk waren het ingenieurs, van net afgestudeerd tot gepokt en gemazeld door decennia ervaring. Voor A2 Maastricht bouwden ze 21 kunstwerken, van ecoduiker tot en met fly-over. Alleen de Koning Willem-Alexandertunnel kwam niet uit de koker van team Kunstwerken. Hun prestatie is er niet minder om: waar een klein team groot in kan zijn.

vanlnaarr Mark van Zeist - Joop Versteeg - Robert Rosendal bij de Paardentunnel- Reen van Beek (2).jpg
Mark van Zeist (werkvoorbereider), Joop Versteeg en Robert Rosendal (uitvoerders) van team Kunstwerken. © Reen van Beek

Van kleine naar grote uitdagingen

Kunstwerken zijn een ruim begrip in de wereld van de civiele techniek. Ecoduikers, dassentunneltjes, geluidsschermen, bruggen en viaducten: ze vallen allemaal onder deze noemer. Elk kunstwerk heeft zijn eigen verhaal. Groot of juist klein. Of technisch complex. Voor A2 Maastricht waren ze allemaal belangrijk, maar de meeste aandacht ging toch wel uit naar het inrijden van het ‘vliegende viaduct’, het viaduct A2/A79 bij knooppunt Kruisdonk. Voor team Kunstwerken was dit echter niet de grootste prestatie. Dat waren de viaducten bij kruispunt Viaductweg/Meerssenerweg. Een complexe puzzel die om een slimme en doordachte oplossing vroeg. Die werd aangedragen door een werkvoorbereider die elders bij Avenue2 niet op zijn plaats was. Het was typerend voor team Kunstwerken: de goede onderlinge sfeer bracht het beste naar boven bij alle teamleden.

Berry Ramaekers.jpg

“Door mensen in hun eigen kracht in te zetten, aandacht en respect te geven kun je het beste bij elkaar naar boven halen. En kom je tot ongekende prestaties.”

Lees het interview met Berry Ramaekers, hoofdwerkvoorbereider, later projectleider van team Kunstwerken.

Lerend team

Bij de samenstelling van team Kunstwerken werd opdracht gegeven om een ‘lerend team’ op te bouwen. Een team waarin jonge werkvoorbereiders en uitvoerders konden gedijen en ruimte kregen om te groeien en ervaring op te doen. Het was een kleine club, met in de hoogtijdagen niet meer dan 14 mensen, waaronder werkvoorbereiders en uitvoerders. De focus lag op samenwerking en teambuilding. Elk teamlid had eigen sterke punten en werd daarop ingezet. De teamleden voelden zich dan ook gewaardeerd en vormden samen een hechte club. Hoofdwerkvoorbereider Berry Ramakers was trots op zijn team: “in een goed team zet iedereen zijn eigenbelang opzij voor het gezamenlijke belang. Dat is bij ons gelukt door steeds weer in elkaar te investeren.”

Peter van Dijk bij de Sibematunnel - Reen van Beek.JPG
Peter van Dijk (uitvoerder) bij de Sibematunnel. © Reen van Beek